Uppskatta alla dom du tycker om!

Tisdag idag och det innebär en ganska lättsam skoldag. Dagen började med att vi såg en timmes lång film i skolan. Den handlade om alzheimers sjukdom, och jag satt med tårarna i ögonen. Nära på att jag skulle brista ut i gråt. Ett äldre par som levt ihop sen tonåren handlade det om. Maken i förhållanden drabbades av alzheimers i 60 års åldern, och man fick se hur allt gick till i vardagen för dom. Filmen hade spelats in under nio års tid för att se hur demenssjukdomen utvecklades för just honom. Det är hemskt att se. Som sonen i filmen sa, "Den pappa jag såg upp till finns inte kvar. Det är bara ett en kopia utformat som ett skal kvar." Och som makens fru sa "Samtidigt som han sitte
r här bredvid mig så är han död." Och det är nästan så man kan förklara det. Personens identitet försvinner med tiden. Det blir inte samma person till slut. Den här kvinnan vårdade och tog hand om maken under flera års tid, vilket jag tycker är väldigt strakt utav henne eftersom att det är en svår sjukdom att handskas med. Som man brukar säga, "det är en anhörigsjukdom" just för att de anhöriga drabbas mest utav den. Det jag vill komma fram till är att det är en hemsk sjukdom som jag hoppas de hittar botemedel för snart. Det är något som jag inte tycker någon ska behöva gå igenom.

Efter att vi sett denna film så gick vi ner till badhuset för att ha idrott (simning), blev cirka trettio längder vilket var jätte skönt. Sen blev det basta och duscha och sen lunch. Sista lektionen svarade vi på frågor angående filmen.

Efter skolan traskade jag upp till ica för att möta upp Jennifer, vi åt en semla och drack kaffe. Vilket var mysigt, vi kom även fram till att från och med nästa Måndag har vi godis förbud under en månads tid. Vilket jag hoppas vi båda två klarar av! Tror dock inte det ska vara något större problem.



Ute med båten sommaren 08.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback